Dia de la Comunidad Valenciana - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Robin Leest - WaarBenJij.nu Dia de la Comunidad Valenciana - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Robin Leest - WaarBenJij.nu

Dia de la Comunidad Valenciana

Door: Robin van der Leest

Blijf op de hoogte en volg Robin

10 Oktober 2013 | Spanje, Valencia

Een dagje fiesta! Elk jaar wordt er op 9 oktober de Día de la Comunidad Valenciana gevierd. De oprichting van de stad wordt op deze dag gevierd en het gaat om de regionale trots. Ook het feest van San Dionisio wordt op deze dag gevierd, dit is de heilige van de geliefden.

Het begon al op dinsdagavond. Om 12 uur werd er prachtig vuurwerk afgestoken. Hier kwamen heel veel mensen op af. We zijn met een gezellig groepje in het park gaan zitten en hebben daar onder het genot van een drankje gekeken naar het vuurwerk.
Iedereen was vrij de dag erna (behalve ik) dus hebben we na het vuurwerk nog een bar opgezocht. Hier zijn we tot 04:00u gebleven dus weinig slaap voor mij.
Om 7 uur ging mijn wekker en ging ik weer met de bus richting stage.

Aangekomen op stage stond ik voor een dichte deur. Ik wist natuurlijk dat het een feestdag was dus ik had de dag van te voren al even gekeken of er check-ins waren, maar die waren er gewoon dus ik ging er vanuit dat ik gewoon moest werken. Ook had mijn baas het over andere werktijden voor mij gehad en dat zou starten vanaf deze dag.
Na 3 kwartier wachten, ging ik toch maar even naar de chinees onder ons. Ik vroeg hem of hij misschien wist of het nog open zou gaan en hij zei dat het nog open ging maar hij wist niet hoe laat.
Ik vind het belachelijk dat mij niks is verteld en was dus ook niet van plan daar voor de deur te gaan wachten tot er eindelijk iemand zou komen.
Toen ben ik dus naar huis gegaan en heb mijn collega een berichtje gestuurd dat ik er was maar dat ik naar huis ben gegaan. Ik heb gevraagd of het ok was als ik thuis zou werken en dit was gelukkig geen probleem.
Maar elk nadeel heeft z’n voordeel want ik verlangde natuurlijk heel erg naar mijn bed na 3 uur slaap.

Na mijn siësta nog even wat dingen gecheckt voor stage en toen klaargemaakt om naar het stierenvechten te gaan!
Wat was dit indrukwekkend maar akelig om te zien. No me gusta…
Toen we bij de arena aankwamen, stonden er al veel mensen te protesteren. Ze waren aan het schreeuwen met spandoeken en foto’s van bloedende stieren. Toen ik die foto’s zag, voelde ik me eigenlijk al een beetje schuldig dat ik erheen ging. Het hoort natuurlijk wel bij de cultuur dus wilde het toch gewoon een keer meemaken.
In totaal waren er 6 stierengevechten. Het begon met het wild maken van de stier. Er stonden ongeveer 6 mannen in de ring met allemaal een roze doek. Met die doek probeerden ze de stier te lokken. Dit is zodat de matador (stierenvechter) kan zien hoe intelligent en strijdlustig de stier is. Hierna komen de picadors in de ring, dit zijn mannen op een paard. Het paard is geblinddoekt en wordt beschermd met een zwaar harnas. De stier valt dan het paard aan en de picador steekt de stier in zijn nek. Hierdoor kan de stier zijn kop niet meer omhoog houden.
Als de stier dan zwak genoeg is, worden er banderilla’s in de nek van de stier gestoken. Dit zijn versierde stokken met weerhaken aan het einde.
Als dit is gedaan, komt de matador om de stier te doden. Hij heeft een rode doek en laat eerst zien dat hij controle over de stier heeft. Dit doet hij door de stier bepaalde bewegingen te laten maken.
Als je dan de trompet hoort, is het la hora de la verdad (moment van de waarheid). Tijd om de stier te doden. De matador moet een zwaard tussen de schouderbladen steken en dan moet de stier omvallen. Als het publiek het een goed gevecht vond, gaan ze juichen en zwaaien met witte doeken en als ze het een slecht gevecht vonden, wordt er niet geklapt en wordt er boe geroepen.

Je zag dat sommige Spanjaarden echt aan het genieten waren van het gevecht, op het einde stak de matador nog even een paar keer met een mes in de kop van de stier en keek het publiek aan. Onbegrijpelijk dat ze daar trots op kunnen zijn en dat mensen hiervan genieten. Ik hoef hier dus echt nooit meer heen!!!

Vandaag weer een dagje stage en morgen na stage met de hele groep uit eten als afscheid voor Richelle. Zij is klaar met haar Spaanse cursus en gaat na 11 weken weer terug naar Nederland. Super jammer…

Over 3 weken zit ik al op de helft van mijn tijd in Valencia, gaat wat mij betreft veel te snel! Nog steeds zonnetje hier en rond de 27 graden ☺

Hasta luego,
Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 03 Aug. 2013
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 10168

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Valencia

Landen bezocht: